Άλμπουμ με μήνυμα ελπίδας

P1030852

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΣΤ ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ 35ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΟΝΕΙΡΕΥΟΝΤΑΙ ΕΝΑΝ ΑΛΛΟ ΚΟΣΜΟ

Αναδημοσίευση άρθρου της Νάντιας Βασιλειάδου από την Ελευθεροτυπία

«Όταν μεγαλώσω, θα ήθελα να ζήσω σ” έναν κόσμο ειρηνικό, χωρίς βία και ρατσισμό, θα ήθελα οι άνθρωποι να πάψουν να είναι δυστυχισμένοι και να μην κυλάνε ποτέ δάκρυα από τα μάτια τους. Θα ήθελα κάθε παιδί στον κόσμο να έχει σχηματισμένο στο πρόσωπο του ένα χαμόγελο και ποτέ να μη χρειαστεί να παλέψει για τη ζωή ή τα δικαιώματά του… Θα ήθελα να προσπαθήσω ν” αλλάξω τον κόσμο στον οποίο ζούμε, θα παλέψω για έναν κόσμο πιο δίκαιο και πιο όμορφο»: Ράνια Δούβου, μαθήτρια Στ” τάξης.

Ένα άλμπουμ γεμάτο παιδικές ζωγραφιές, χρώμα, φαντασία, αλλά και μηνύματα ελπίδας ότι οι σημερινοί μικροί μαθητές και αυριανοί ενήλικοι πολίτες ίσως καταφέρουν ν” αλλάξουν όσα οι προηγούμενες γενιές δεν μπόρεσαν, δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος της Αισθητικής Αγωγής και των Αγγλικών της Στ” τάξης του 35ου Δημοτικού Σχολείου Αθήνας.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Πρόταση αισιοδοξίας

Με την καθοδήγηση της εκπαιδευτικού Αθηνάς Καρανάση και της καθηγήτριας Αγγλικών Έλενας Μολασιώτη, τα παιδιά κατέθεσαν τη δική τους πρόταση αισιοδοξίας, δημιουργικότητας, πολιτισμού, ελευθερίας και ευτυχίας απέναντι στη δύσκολη καθημερινότητα, τη βία και τη μισαλλοδοξία. Δημιούργησαν έτσι ένα άλμπουμ αποτελούμενο από 22 κάρτες και ένα DVD. Οι κάρτες είναι «προσωπικές». Περιλαμβάνουν δηλαδή την αυτοπροσωπογραφία τού κάθε μαθητή, το βιογραφικό του σημείωμα, τις σκέψεις του για το πώς ονειρεύεται τον κόσμο που θα ήθελε να ζήσει, ένα σχόλιο για την τέχνη (στα αγγλικά) και δύο εικαστικές του δημιουργίες.

«Αρχικά τα παιδιά ήταν πολύ διστακτικά γιατί πίστευαν ότι δεν θα μπορούσαν να δημιουργήσουν ένα έργο με ιδιαίτερη καλλιτεχνική αξία. Μαθαίνοντας όμως ότι ο Χουάν Μιρό είχε πει ότι «πέρασαν πολλά χρόνια για να μάθω να ζωγραφίζω σαν παιδί» και δείχνοντάς τους κάποιες τεχνικές σχεδίου και χρώματος, απέκτησαν αυτοπεποίθηση και ξεδίπλωσαν αβίαστα το ταλέντο τους» εξηγεί η Αθηνά Καρανάσή.

Η συμμετοχή των μαθητών στο πρόγραμμα ήταν καθολική και ενώ η θεωρητική γνώση ήταν κοινή, τα παιδιά σύντομα κατάλαβαν πως η ζωγραφική είναι μια πολύ προσωπική υπόθεση. Οπως αναφέρει η κ. Καρανάση, «φιλτράρισαν όλα τα ερεθίσματα από τις παρουσιάσεις των έργων μεγάλων ζωγράφων στο δικό τους καλλιτεχνικό ιδιόλεκτο και δημιούργησαν με ενθουσιασμό προσωπικά και μοναδικά έργα τέχνης. Κατά τις επισκέψεις μας στην Εθνική και στη Δημοτική Πινακοθήκη η πλειονότητά τους στεκόταν με σοβαρότητα απέναντι στους πίνακες, με ματιές πιο διεισδυτικές, αναγνώριζαν τα ρεύματα ζωγραφικής και τις διάφορες τεχνικές. Αποτελούσαν πλέον την καλύτερη παρέα για να μοιραστείς την εμπειρία μας επίσκεψης σ’ένα χώρο τέχνης».

Η έκδοση του άλμπουμ με τις δημοιουργίες των μαθητών, καθώς και η παρουσίαση-έκθεση των έργων τους στο χώρο τους σχολείου, στο τέλος της σχολικής χρονιάς, τους γέμισε με υπερηφάνεια.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Στην έκπληξη και απορία των επισκεπτών, αν τα έργα και τα κείμενα ήταν όντως των παιδιών, οι δασκάλες τους απαντούσαν οτι οι συγκεκριμένοι μαθητές έχουν το θάρρος να μιλούν με ευθύτητα για τον εαυτό τους, να εκφράζουν κοινωνικούς προβληματισμούς και να ζωγραφίζουν σαν ζωγράφοι, γιατί σ’αυτό το πολυπολιτισμικό σχολείο των Εξαρχείων τα παιδιά μαθάινουν να συνεργάζονται και να εκφράζονται ελεύθερα και κριτικά.

Το αποτέλεσμα αυτής της εκπαιδευτικής αντίληψης άφησε τελικά το στίγμα του σε κάθε μια από τις 22 κάρτες του άλμπουμ, όπου ξεδιπλώνονται η προσωπική ιστορία, κάποιες φορές η προσωπική περιπέτεια των μαθητών, τα όνειρα αλλά και οι λύσεις για έναν καλύτερο κόσμο. Όλα δοσμένα με απλότητα αφοπλιστική.

«Με λένε Λι Λι, είμαι 12 χρονών. Είμαι Κινέζος, γεννήθηκα στην Ελλάδα αλλά μέχρι τα πέντε μου μεγάλωσα στην Κίνα. Μετά ξαναήρθα στην Ελλάδα. Τώρα είμαι στην Στ΄τάξη. Μου αρέσει να παίζω υπολογιστή, ποδόσφαιρο μαζί με τους συμμαθητές μου και με το σκύλο μου τον Τον Τον. Αγαπάω τον πατέρα μου και τη μητέρα μου και τώρα θέλω να μένω με τον πατέρα μου όλη την ώρα γιαί 11 μήνες δουλεύει στην Κρήτη. Θέλω να ζήσω σ’έναν κόσμο που δεν θα έχει πόλεμο και οι πλούσιοι θα δώσουν τις μισές οικονομίες τους στους φτωχούς και θα έχουν όλοι οι άνθρωποι φαγητό».

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Ο κόσμος του Ναμπίλ

Στον ιδανικό κόσμο του Ναμπίλ τα παιδιά θα μπορούν να μάθουν γράμματα «σ’ένα σχολείο χωρίς κάγκελα, χωρίς τον ανταγωνισμό του βαθμού, με δασκάλους χωρίς το άγχος της καθημερινής επιβίωσης… Ονειρεύομαι να μην υπάρχουν διαχωρισμοί ανάμεσα σε πλούσιους και φτωχούς, αλλά όλοι οι άνθρωποι να είναι ίσοι… Έναν κόσμο χαρούμενο και αισιόδοξο που να μην το βάζει κάτω, αλλά να προσπαθεί να διεκδικεί τα δικαιώματά του και να εκφράζει την άποψή του ελεύθερα. Με έναν καθαρό πλανήτη και όχι μολυσμένο, γεμάτο πράσινο και όχι με καμένα δάση. Έναν κόσμο με απλές γειτονιές, με πολλά χαμόγελα, ανθρώπους που να σ’ ακουμπούν με το βλέμμα τους, τεράστια πάρκα και αλάνες να παίζουμε…»

Ο σημερινός κόσμος δεν είναι τέλειος, γράφει ο Μάριος. «Γι’ αυτό θα ήθελα να ζήσω σ’έναν κόσμο που α είχε πολλά παιχνίδια, μαγαζιά που θα δίνουν δωρεάν πράγματα στους ανθρώπους, εκδηλώσεις σε ανοιχτά μέρη για να χωράνε πολλοί άνθρωποι. Σίγουρα δεν θα υπήρχαν πολιτικοί, δολοφόνοι και ναρκομανείς». Για τη συμμαθήτριά τους τη Φλαβιάνα η δημιουργία μιας ομορφότερης ζωής δεν είναι ουτοπία. Εξαρτάται αποκλειστικά από τη βούληση των ανθρώπων. «…Όλοι οι άνθρωποι όταν τους ρωτάει κάποιος σε τί κόσμο θα ήθελαν να ζήσουν, απαντούν σε έναν κόσμο γεμάτο ειρήνη, αγάπη και ευτυχία. Ένα σας λέω! Ο κόσμος δεν φτιάχνεται από μόνος του! Οι άνθρποι τον δημιουργούν. Για να αλλάξει ο κόσμος θα πρέπει πρώτα οι άνθρωποι να αλλάξουν».

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s