Το Σχολείο Freinet από τη Δανία στην Αθήνα

EXARXEIA_4_9_2018_1

Τα μέλη του ΔΣ του «Σκασιαρχείου» μαζί με τα παιδιά και τους καθηγητές του σχολείου Φρενέ από τη Δανία.

Ο Γιάννης Φωτεινός γνωρίζει στο FIMEM της Σουηδίας τον Κριστιάν (Kristian L. Jespersen) από το Σχολείο Φρενέ της Κοπεγχάγης που του λέει πως θα έρθει με τα παιδιά του μια εβδομάδα στην Αθήνα. Μαζί τους και μια ακόμη δασκάλα, η Σούνε (Synne Ebbesen). Κι ο Γιάννης και ο Μπάμπης τους ξεναγούν στις 4 του Σεπτέμβρη 2018. Τους ζητήσαμε μετά ένα κείμενο για την παρουσία του σχολείου στην Αθήνα. Πώς αποφασίστηκε, τι ήθελαν τα παιδιά. Και να τι μας έγραψαν:

Μια μελέτη για την Αθήνα – από την άποψη του δασκάλου Κριστιάν

«Η Αθήνα έγινε ο προφανής προορισμός. Κατόπιν ψηφοφορίας για την καλύτερη και πιο ενδιαφέρουσα παρουσίαση, αποφασίστηκε από τους μαθητές της 3ης Γυμνασίου, από ένα σχολείο Freinet της Δανίας, ότι θα ήθελαν να επισκεφθούν την Αθήνα. Μετά από αρκετές μαθητικές παρουσιάσεις τον Μάιο, οι ίδιοι οι μαθητές θα έπρεπε να επιλέξουν ποιες από τις πόλεις από τις παρουσιάσεις θα ήθελαν να επισκεφθούν. Και η Αθήνα κέρδισε. Ωστόσο, οι προετοιμασίες άρχισαν ένα χρόνο νωρίτερα.

Καθ’ όλη την διάρκεια της 2ας Γυμνασίου οι μαθητές έπρεπε να συλλέξουν το 1/3 των χρημάτων για το ταξίδι, το οποίο σήμαινε ότι οι ίδιοι ασχολήθηκαν ως τάξη για τη συλλογή αρκετών χρημάτων για το εκπαιδευτικό ταξίδι μέσω διαφορετικών δραστηριοτήτων – πώληση χριστουγεννιάτικων δέντρων, καθήκοντα επιστασίας και πολλές άλλες δουλειές. Το ποσό των χρημάτων που θα μπορούσαν να συγκεντρώσουν τελικά θα καθόριζε και τον τελικό προορισμό.

Ανυπομονούσα πραγματικά να ταξιδέψω στην Αθήνα με την τάξη μου, γιατί οι μαθητές εργάστηκαν σκληρά για να προετοιμάσουν τις παρουσιάσεις τους για τα πράγματα που θα βλέπαμε και θα ζούσαμε στην Αθήνα, γιατί θα έπρεπε να δρουν ως τουριστικοί οδηγοί. Σε μικρές ομάδες θα μιλούσαν για τα διάφορα αξιοθέατα της Αθήνας που θα έβρισκαν συναρπαστικά. Επισκεφθήκαμε την Αγορά, το Ναό του Δία και άλλα αξιοθέατα, αλλά οι μαθητές έδειξαν επίσης ενδιαφέρον για να ασχοληθούν και να μιλήσουν σχετικά με την κρίση των προσφύγων στην Αθήνα, επειδή είχαν ακούσει ότι ήταν ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα. Ένα εκπαιδευτικό ταξίδι που περιελάμβανε την κλασική εξερεύνηση της αρχαίας Ελλάδας, αλλά και ένα ενδιαφέρον για την κατανόηση των σύγχρονων προβλημάτων στην Αθήνα. Ήμασταν επίσης τυχεροί που θα μας συνόδευαν ο Γιάννης Φωτεινός και ο Μπάμπης Μπαλτάς, που και οι δυο συνέβαλαν στο να καταστεί το εκπαιδευτικό ταξίδι άκρως διδακτικό και μια πρωτόγνωρη εμπειρία. Οι μαθητές είχαν το προνόμιο να επισκεφτούν ένα τοπικό κέντρο προσφύγων – το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες –  κι ένα κέντρο του Ερυθρού Σταυρού, στα οποία συζήτησαν για το θέμα των προσφύγων.

Sxoleio Freinet Kopenhagen

Το Σχολείο Φρενέ στην Κοπεγχάγη

Θα τολμήσω να συγκρίνω το εκπαιδευτικό ταξίδι μελέτης με το δικό μας σχολείο Freinet στη Δανία. Πιστεύω ότι η όλη ιδέα του εκπαιδευτικού ταξιδιού, όπου οι μαθητές οργάνωσαν και πραγματοποίησαν το πρόγραμμα, σε γενικές γραμμές αντικατοπτρίζει τη μεθοδολογία του Freinet σχολείου μας. Στη Δανία, τα παιδιά ξεκινούν το σχολείο σε ηλικία έξι ετών. Ωστόσο, αυτό που το κάνει διαφορετικό από ένα συνηθισμένο δημόσιο σχολείο είναι π.χ. ότι κάθε παιδί από την πρώτη μέρα μαθαίνει να θέτει τους μεμονωμένους εβδομαδιαίους στόχους του – τι να διαβάζει, τι να γράφει και σε τι να αφοσιώνεται. Στο τέλος της εβδομάδας, κάθε μαθητής θα μιλήσει στους εκπαιδευτικούς και θα δει εάν ολοκλήρωσε τους στόχους του και ίσως δει πώς μπορεί να βελτιωθεί. Αυτό μπορεί να φαίνεται σαν μια ανέφικτη εργασία για το παιδί, αλλά δεν είναι μόνο του. Όταν θα ξεκινήσει το σχολείο, θα του δοθεί ένας «βοηθός», ο οποίος είναι ένα παλαιότερο παιδί που γνωρίζει τη μεθοδολογία, που θα βοηθήσει, θα καθοδηγήσει και θα ενεργήσει ως μέντορας. Υπάρχουν πολυάριθμες δραστηριότητες όπου τα παιδιά σε όλες τις ηλικίες συνυπάρχουν και βοηθούν το ένα το άλλο, αλλά η βασική ιδέα είναι ότι μόνο αν δώσει κανείς σε κάθε παιδί ευθύνη μπορεί να μάθει να ενεργεί υπεύθυνα – κοινωνικά και ακαδημαϊκά. Κατ’ αυτόν τον τρόπο προσπαθούμε να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να γίνουν ενεργά υπεύθυνοι μαθητευόμενοι.

Η Αθήνα έχει αιχμαλωτίσει καθέναν από τους μαθητές με τον δικό του τρόπο. Έχουν τη δική τους ιδέα για το τι είναι και ήταν η Αθήνα, αλλά το βίωσαν μαζί ως τάξη. Ίσως θα θυμούνται τον φίλο που τους μίλησε για την Ακρόπολη όταν στέκονταν εκεί, ίσως να θυμούνται τον φίλο που έφαγαν ένα σάντουιτς σε ένα υπέροχο καφενείο και ίσως θα θυμούνται τους Έλληνες δασκάλους που τους είπαν για την άλλη μη τουριστική εκδοχή της Αθήνας και την αρχαία και σύγχρονη ιστορία της. Ένα πράγμα είναι σίγουρο, δεν θα ξεχάσουν την Αθήνα».

Αυτά μας είπε ο δάσκαλος Κριστιάν. Ευχαριστίες στην Ρένη που μετέφρασε το κείμενο. Η τεχνική Freinet του δασκάλου που διαβάζουμε στο κείμενο είναι τα πλάνα εργασίας (ατομικά, συλλογικά, διαφοροποιημένα). Τα μέλη του δ.σ του «Σκασιαρχείου» γνωριστήκαμε μαζί τους και μιλήσαμε για λίγο στην πλατεία Εξαρχείων. Ωραία σύμπτωση! Ο Νίκος είχε την ιδέα της φωτογραφίας. Και ο Κριστιάν μας είπε ότι θα ακολουθήσουν μελλοντικά και τα κείμενα των παιδιών.

Καλή τους επιστροφή στη Δανία!!!! [Μπ.Μπ.]

Ιστοσελίδα του Σχολείου Φρενέ της Κοπεγχάγης http://freinetskolen.dk/

Facebook https://www.facebook.com/freinetskolen/

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s