Διήμερο «Φρενέ»στη Σητεία

Το Δίκτυο Συνεργασίας Εκπαιδευτικών και το Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Σητείας διοργανώνουν το Σάββατο και την Κυριακή 11 και 12 Μαΐου ένα διήμερο εκδηλώσεων για την παιδαγωγική Freinet σε συνεργασία με την Παιδαγωγική Ομάδα Σκασιαρχείο-Πειραματικοί ψηλαφισμοί για ένα σχολείο της κοινότητας.

Το διήμερο θα πραγματοποιηθεί στο χώρο του 4ου Δημοτικού Σχολείου Σητείας, με προσκεκλημένες δυο εκπαιδευτικούς- μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας Σκασιαρχείο, τη Στέλλα Μπαδικιάν* και τη Φωτεινή Παπαρήγα**.

Αναλυτικότερα, το πρόγραμμα του διημέρου έχει ως εξής:

Σάββατο 11 Μαΐου 10πμ-1μμ:

1. Προβολή της ταινίας «Η μάθηση είναι ιερή!: στα πρώτα βήματα μιας τάξης Freinet (2014)» και ανοιχτή συζήτηση.

Λίγα λόγια για την ταινία: Τα ζητήματα που συνδέονται με τους προβληματισμούς για το σημερινό δημόσιο σχολείο αφορούν την αναζήτηση νοήματος στη σχολική ζωή. Το νόημα για την εκπαιδευτική διαδικασία δεν είναι κάτι δεδομένο. Η σχολική αποτυχία οφείλεται εν πολλοίς στην απώλεια νοήματος. Ένα εκπαιδευτικό σύστημα γίνεται αντικείμενο κριτικής όταν απουσιάζει το νόημα. Στην ταινία της Delphine Pinson, Η μάθηση είναι ιερή! Στα πρώτα βήματα μιας τάξης Freinet (2014) η έμφαση είναι στην τάξη, τον τόπο της καθημερινής συνάντησης των παιδιών. Η τάξη και το νόημα καλούνται να συμφιλιωθούν. Το φιλμ πραγματεύεται ακριβώς αυτό, την καθημερινότητα ενός σχολείου που εργάζεται με τις τεχνικές Freinet. Παράλληλα πέρα από την τάξη, παρακολουθούμε και τα άλλα μέρη της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όπως: την αυλή, τον σχολικό κήπο και την κοινότητα, καθώς και τις εξόδους των παιδιών σε μέρη πιο μακρινά. Και με την αλληλογραφία, μία από τις τεχνικέςFreinet, σε ακόμη πιο μακρινά μέρη.

2. Εργαστήρια: «Τί νέα» και «Συμβούλιο τάξης» (εμψυχώτριες: Στέλλα Μπαδικιάν-Φωτεινή Παπαρήγα)

Περιγραφή εργαστηρίου: Οι τεχνικές Φρενέ είναι διαδικασίες αλληλοεξαρτώμενες, αλλά και αυτόνομες. Η τεχνική «Τι νέα;» μπορεί να προηγηθεί όλων, θα λέγαμε ότι είναι ο κοινός παρονομαστής όλων. Είναι ο δίαυλος επικοινωνίας με την ψυχή του παιδιού και με την κοινωνία, καθώς κάθε παιδί είναι μέλος μιας πολιτιστικής κοινότητας. Δίνει το κίνητρο για προφορικό λόγο και οργανώνει τους μαθησιακούς στόχους με βάση τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Από την άλλη, το συμβούλιο τάξης είναι το εργαλείο που επιλύει προβλήματα, ενδοσχολικά και μη. Είναι το πρώτο βήμα για την ανάληψη ευθυνών και τη διαμόρφωση του ενεργού πολίτη. Στο εργαστήρι, έπειτα από μια σύντομη παρουσίαση των δύο προαναφερθεισών τεχνικών θα προχωρήσουμε σε μια πρακτική εφαρμογή του «Τι νέα;» και του «Συμβουλίου τάξης» έτσι ώστε οι καθηγητές να μπορούν άμεσα να τα εφαρμόσουν στις τάξεις τους.

Κυριακή 12 Μαΐου 9πμ-12μμ:

Παράλληλα εργαστήρια

1.  «Ομάδες στην συνεργατική τάξη» (εμψυχώτρια: Στέλλα Μπαδικιάν)

Περιγραφή εργαστηρίου: Η μάθηση με φυσικό τρόπο, εξερευνώντας και ανακαλύπτοντας, γίνεται μέσα από συνεργασία, όπου δίνεται στο παιδί η δυνατότητα να αναπτύξει δεξιότητες κοινωνικές και επικοινωνίας. Η τάξη χωρίζεται σε ομάδες, αλλά και όλη η τάξη αποτελεί μία ομάδα. Τα μέλη της ομάδας αλληλο-στηρίζονται προκειμένου να επιτύχουν τον κοινό στόχο. Οι μαθητές εργάζονται για να λύσουν θέματα από την καθημερινή ζωή, συζητούν, επικοινωνούν, φαντάζονται μαθαίνοντας βασικές έννοιες των φυσικών επιστημών.

2. «Ελεύθερο κείμενο» (εμψυχώτρια: Φωτεινή Παπαρήγα)

Περιγραφή εργαστηρίου: Θα λέγαμε ότι η τεχνική «ελεύθερο κείμενο» είναι η μεγάλη εφεύρεση του Φρενέ. Είναι μια πρακτική διαπερνά κάθετα όλες τις άλλες τεχνικές, τι νέα;, πλάνα εργασίας, αλληλογραφία, σχολική εφημερίδα, μικρά βιβλία, κινηματογράφο κ.ά. Σύμφωνα με αυτή την τεχνική το παιδί εκφράζεται ελεύθερα για τα θέματα που το απασχολούν και ψηλαφώντας γλωσσικές μορφές και ύφη έρχεται σε επαφή με την τέχνη του λόγου, τη λογοτεχνία. Οι μαθητές δεν εκτελούν μια σχολική άσκηση που προορίζεται να διαβαστεί από τον δάσκαλο, αλλά δημιουργούν έργα που έχουν νόημα, γράφουν για να διαβαστούν από πραγματικό κοινό. Το σχολείο ανοίγει την πόρτα του στη ζωή και την κοινωνία, κάτι που δίνει κίνητρο για μάθηση. Δουλειά του δασκάλου είναι να συνδέει τους λογοτεχνικούς ψηλαφισμούς του παιδιού με έργα της εγχώριας και παγκόσμιας λογοτεχνίας. Στο εργαστήρι, με αφόρμηση εικόνες, μουσική και λογοτεχνικά κείμενα, θα βιώσουμε την εμπειρία του «συγγραφέα».

Η προβολή ταινίας και η συζήτηση είναι ανοιχτές στο κοινό, ενώ για τη συμμετοχή στα εργαστήρια απαιτείται δήλωση συμμετοχής. Όλες οι εκδηλώσεις πραγματοποιούνται δωρεάν.

Στα εργαστήρια μπορούν να συμμετέχουν εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, γονείς, καθώς και κοινωνικοί επιστήμονες ή λειτουργοί υγείας.

Δηλώσεις συμμετοχής για το εργαστήρι στο 2843029620 ή στο sitia@selfhelp.gr μέχρι την Παρασκευή 10 Μαΐου. Καθώς ο αριθμός θέσεων είναι περιορισμένος θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s