Γ’ τάξη Δημοτικού Σχολείου Ταυρωνίτη Χανίων / Σχολική χρονιά 2020-2021

Τη σχολική χρονιά που διανύουμε η Γ’ τάξη του Δ.Σ. Ταυρωνίτη άρχισε να εξοικειώνεται με έννοιες της αρχιτεκτονικής και του δημόσιου χώρου. Η  διαδικασία αυτή ενσωματώθηκε στο ευρύτερο πλαίσιο της ενασχόλησής μας με τις αρχές και τις τεχνικές της Παιδαγωγικής Φρενέ. Αρχές όπως η πολιτειότητα και η σύνδεση με την κοινότητα, η φυσική μέθοδος μάθησης, η συνεργατική και συμμετοχική μάθηση και η ελεύθερη έκφραση.

Πρώτη δραστηριότητα ήταν «Οι σχεδιαστές εσωτερικού χώρου» (δείτε εδώ), όπου τα παιδιά θα έπρεπε να σχεδιάσουν την κάτοψη του δωματίου τους ή κάποιου μέρους του σπιτιού τους. Η αρχική ιδέα και σχεδιασμός είναι από τη συνάδελφο Κυριακή Τριανταφυλλίδου. Τα παιδιά μαθαίνουν την έννοια της κάτοψης, χρησιμοποιούν χάρακες και αντιλαμβάνονται καλύτερα τον χώρο και τις μονάδες μέτρησης.

Με αφορμή, αργότερα, της 28ης Οκτωβρίου, πραγματοποιήσαμε έξοδο στην κοινότητα. Στο χωριό όπου βρίσκεται το σχολείο υπάρχει μνημείο πεσόντων και μία ιστορική γέφυρα, η οποία αποτέλεσε σημείο μαχών κατά τη Μάχη της Κρήτης το 1941. Πριν την έξοδό μας είχαμε σχηματίσει τη συντομότερη διαδρομή που ακολουθήσουμε σε εκτυπωμένους χάρτες της περιοχής. Η μελέτη του χάρτη βοηθά τα παιδιά να προσανατολιστούν στο χώρο και να δώσουν κατευθύνσεις.

Στα σημεία της επίσκεψής μας τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες αναλαμβάνοντας μία δραστηριότητα. Άλλοι είχαν να παρατηρήσουν τα αξιοθέατα και να τα ζωγραφίσουν, άλλοι να τα φωτογραφίσουν από διαφορετικές γωνίες, άλλοι να γράψουν ιστορικά γεγονότα με βάση το αξιοθέατο, άλλοι να καταγράψουν μία περιγραφή του αξιοθέατου (πως είναι χτισμένο, από ποια υλικά και σε τι κατάσταση βρίσκεται) και άλλοι να περιγράψουν τα συναισθήματα που τους προκαλεί. Στην επίσκεψή μας αυτή, συνέβη και ένα τυχαίο γεγονός ή καλύτερα ένα γεγονός απόρροια της δράσης μας. Μερικά παιδιά παρατήρησαν ότι γύρω από το μνημείο υπάρχουν τούβλα που έχουν ξεκολλήσει. Ανέλαβαν λοιπόν την πρωτοβουλία να επισκευάσουν περιμετρικά το μνημείο.  Με την επιστροφή μας η κάθε ομάδα παρουσίασε τα στοιχεία της και βασιζόμενοι σε αυτά έγραψαν ημερολόγιο επίσκεψης, το οποίο δημοσιεύτηκε στη σχολική μας εφημερίδα «Η φωνή των παιδιών».

Η δραστηριότητα «Αποστολή χάρτης» (δείτε εδώ) έγινε κατά τη διάρκεια της καραντίνας και της τηλεκπαίδευσης. Τα παιδιά καλούνταν να σχεδιάσουν το χάρτη της γειτονιάς τους. Κύριο σκοπό είχε να ενεργοποιήσει την παρατηρητικότητα των παιδιών, να μάθουν τα χαρακτηριστικά των χαρτών και να εκφραστούν.

Επιστρέφοντας στο σχολείο μετά την καραντίνα, συνεχίσαμε την παραπάνω δραστηριότητα και τα παιδιά έγιναν «αρχιτέκτονες γειτονιάς».  Τους δόθηκε ένα σενάριο με θέμα «Η γειτονιά που θα θέλαμε να έχουμε». Συζητήσαμε τι θα θέλαμε να έχει η γειτονιά δίνοντας ιδέες και μάθαμε τι είναι μια μακέτα! Ύστερα, ο καθένας ή σε ομάδες έφτιαξαν από κάτι για τη γειτονιά. Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν ήταν ανακυκλώσιμα και κατασκευών. Το projectονομάστηκε «Η γειτονιά των ονείρων». Μία μαθήτρια πρότεινε να μπει στο 2ο τεύχος της εφημερίδας της τάξης και γράψαμε ένα συνοδευτικό συνεργατικό άρθρο.  (Δείτε εδώ φωτογραφίες)

«Η γειτονιά των ονείρων» περιλαμβάνει:

Ρόδα λούναπαρκ
Μονόζυγο
Τσουλήθρα με πισίνα
Πάρκο χαλάρωσης
Γήπεδο ποδοσφαίρου
Σκηνή τέχνης
Σιντριβάνι
Διαστημόπλοιο απενεργοποιημένο
Το άγαλμα της ελευθερίας
Σπίτια
Παγκάκι
Θερμοκήπιο για πεταλούδες

Η επόμενη δραστηριότητα ξεκίνησε με πρόταση μίας μαθήτριας της τάξης και εξελίχθηκε με τις αποφάσεις όλων μας μέσα από τη διαδικασία της συνέλευσης. Η μαθήτρια είχε παρατηρήσει το πρόβλημα των σκουπιδιών στην παραλία της περιοχής. Επιθυμία της ήταν να πάμε να την καθαρίσουμε. Μας δόθηκε λοιπόν ευκαιρία να συζητήσουμε για τους δημόσιους χώρους και ποιοι είναι υπεύθυνοι για τη φροντίδα τους.  Επιπλέον, αναφέραμε τα προβλήματα που δημιουργούν τα σκουπίδια στην παραλία και σκεφτήκαμε τρόπους δράσης.

Στο πλαίσιο επικοινωνίας με τον Δήμο, επισκεφθήκαμε την ιστοσελίδα του Δήμου και προς μεγάλη μας έκπληξη βρήκαμε μία ενότητα με τίτλο «Στείλε την ιδέα σου στον Δήμαρχο», όπου μπορούσες με ένα post-itνα γράψεις μία ιδέα.  Αδράξαμε την ευκαιρία και φτιάξαμε το σύντομο μήνυμα προς τον Δήμο.

Την επόμενη ημέρα, ενημερωθήκαμε πως δεν ήταν δυνατή η έξοδός μας προς την παραλία και ο καθαρισμός της, λόγω κορωνοϊού. Έτσι, αναβάλαμε την έξοδο μόλις αλλάξουν οι καταστάσεις και επικοινωνήσαμε μέσω email αυτή τη φορά με τον Δήμαρχο.

Η δράση μας γύρω από την αρχιτεκτονική δε σταματά εδώ…Θα έχει συνέχεια μέχρι το τέλος της χρονιάς. Τη σειρά τους θα έχουν βιβλία σχετικά με το θέμα, η αυλή του σχολείου και πολλά άλλα, ανάλογα και με τις ιδέες και προτάσεις των ίδιων των παιδιών.  Αυτός είναι και ο τελικός σκοπός. Τα παιδιά μέσα από τα ερεθίσματα που θα λάβουν να μπορούν από μόνα τους να δημιουργούν, να προβληματίζονται, να ενεργούν, να σχεδιάζουν και να γίνουν οι «αρχιτέκτονες» του δικού τους μέλλοντος!!!

Υπεύθυνη εκπαιδευτικός:

 Φωτεινή Δημοπούλου

(μέλος της Παιδαγωγικής Ομάδας «Το Σκασιαρχείο» και του Δικτύου Συνεργατικών Σχολείων Χανίων)