b114db29781a2808d6b6bb27ef830e11_540x397

«Δουλεύοντας για ένα Σχολείο Ελεύθερο, Ανοιχτό και Συνεργατικό»

Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδας σε συνεργασία με την παιδαγωγική ομάδα για την διάδοση της παιδαγωγικής Freinet στην Ελλάδα, «Το Σκασιαρχείο. Πειραματικοί ψηλαφισμοί για ένα σχολείο της κοινότητας», το «Δίκτυο Συνεργατικών Σχολείων με την Παιδαγωγική Freinet», τη Σχολική Σύμβουλο Γαλλικής γλώσσας Ηπείρου, Κέρκυρας και Λευκάδας και την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ιονίων Νήσων διοργανώνει επιμορφωτική ημερίδα, η οποία απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και σε φοιτητές.

Σκοπός της ημερίδας είναι η γνωριμία με τη μακρόχρονη εμπειρία της γαλλικής εκπαίδευσης στην παιδαγωγική Freinet καθώς και η ανταλλαγή ιδεών και προτάσεων για την εφαρμογή της στο ελληνικό δημόσιο σχολείο. Επίσης, είναι η γνωριμία με τα παιδαγωγικά εργαλεία για την άσκηση της πολιτειότητας και της δημοκρατίας στο σχολείο, μέσα από τη συνεργασία, την υπεύθυνη συμμετοχή και τον ενεργό ρόλο του μαθητή καθώς και τον καθοδηγητικό ρόλο του δασκάλου.

Η επιμόρφωση θα γίνει από τον Olivier Francomme, καθηγητή στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου της Πικαρντί Ι. Βερν, μέλος του Συνεργατικού Ινστιτούτου του Μοντέρνου Σχολείου-Παιδαγωγική Freinet της Γαλλίας (ICEM Pédagogie Freinet) με ταυτόχρονη μετάφραση και την εκπαιδευτικό, μέλος της παιδαγωγικής ομάδας «Το Σκασιαρχείο», Αμαλία Ρεντίφη.

Οι επιμορφούμενοι σε ομάδα των 20-25 ατόμων, με βιωματικό τρόπο, θα εμβαθύνουν στις αρχές και τις τεχνικές Freinet: συνεργατική τάξη – συμβούλια μαθητών, ελεύθερη έκφραση – τι νέα; και θα γνωρίσουν ένα παράδειγμα ενός σχολείου Freinet της Γαλλίας.

Η επιμόρφωση θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 18 Φεβρουαρίου 2017 στο 5ο Γυμνάσιο Κέρκυρας.

Η επιμόρφωση είναι δωρεάν για τους εκπαιδευτικούς.

Θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης.

Για την καλύτερη οργάνωση της ημερίδας παρακαλούμε να δηλώσετε έγκαιρα τη συμμετοχή σας συμπληρώνοντας την παρακάτω φόρμα.

ΦΟΡΜΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθύνεστε στην κα Νάτση Χάιδω, Σχολική Σύμβουλο Γαλλικής στο email: haidonatsi@gmail.com ή στα τηλ.: 26510-39752/6973691047 και στην κα Τσαμπαλά Γεωργία στο τηλ. 2661082194 (εσωτ. 110).

                                                  ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 18/02/2017

ΩΡΑ ΘΕΜΑ ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ/ΤΡΙΑ
08.30- 09.00 ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ
09.00- 10.00 Προβολή της γαλλικής ταινίας της Delphine Pinson, «Η μάθηση είναι ιερή! Στα πρώτα βήματα μιας τάξης Freinet» (2014),διάρκειας 60’ (με ελληνικούς υπότιτλους).
10.00- 10.30 ΣΥΖΗΤΗΣΗ- ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΤΑΙΝΙΑΣ
10.30- 11.00 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
11.00 – 15.00   ΒΙΩΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ – ΟΜΑΔΕΣ
1ο Εργαστήριο «Συνεργασία, πολιτειότητα και δημοκρατία. Μαθητικό συμβούλιο, Συμβόλαια και Πλάνα εργασίας»

(Με ταυτόχρονη μετάφραση)

Olivier Francomme
 2ο Εργαστήριο «Ελεύθερη έκφραση και επικοινωνία. Ξεκινώντας με το Τι νέα;»

(Με ταυτόχρονη μετάφραση)

Olivier Francomme
 3ο Εργαστήριο «Μία εβδομάδα σε συνεργατικό σχολείο με την παιδαγωγική Freinet» Αμαλία Ρεντίφη
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ – ΣΥΖΗΤΗΣΗ – ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ

 

ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΒΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ

1ο Εργαστήριο

Θέμα: «Συνεργασία, πολιτειότητα και δημοκρατία. Μαθητικό συμβούλιο, Συμβόλαια και Πλάνα εργασίας»

Εισηγητής: Olivier Francomme

Θεμελιακό εργαλείο της οργάνωσης της σχολικής ζωής στην παιδαγωγική Φρενέ –παιδαγωγική της συνεργασίας, της πολιτειότητας, της μη βίας στα σχολεία – είναι τα μαθητικά συμβούλια. Σε αυτά γίνεται συλλογική διαχείριση των σχέσεων ή και των συγκρούσεων της τάξης, διαμορφώνονται και εξελίσσονται οι κανονισμοί, οι υπευθυνότητες, αποφασίζονται οι συλλογικές δράσεις και ελέγχεται η πρόοδός τους σύμφωνα με τα πλάνα εργασίας. Τα μαθητικά συμβούλια στοχεύουν στην καλλιέργεια της πολιτειότητας, της ειρήνης και της δημοκρατίας στην πράξη.

Το συλλογικό συμβόλαιο και πλάνο εργασίας (της τάξης ή της ομάδας) είναι αυτό που επιτρέπει στην τάξη ή την ομάδα να σχεδιάσει, να υλοποιήσει και να αξιολογήσει μια συλλογική ή ομαδική δράση, στην αρχή, κατά τη διάρκεια και στο τέλος της δράσης στο πνεύμα πάντα της συνεργατικής τάξης, της τάξης κοινότητας.

 

 

 

 

2ο Εργαστήριο

Θέμα: «Ελεύθερη έκφραση και επικοινωνία. Ξεκινώντας με το Τι νέα;»

Εισηγητής: Olivier Francomme

Η ελευθερία της έκφρασης και η επικοινωνία είναι θεμελιακές έννοιες στην παιδαγωγική Φρενέ. Εργαλεία – τεχνικές για την ελεύθερη έκφραση και επικοινωνία είναι το Τι νέα;, το Τυπογραφείο – έκδοση της σχολικής εφημερίδας, Μικρά βιβλία, η αλληλογραφία, ο κινηματογράφος

Η τεχνική Τι νέα; συστήνεται να εφαρμοστεί από τα πρώτα βήματα μιας τάξης Freinet. Η τεχνική αυτή αποτελεί μία από τις θεσμοθετημένες στιγμές της εκπαιδευτικής διαδικασίας όπου τα παιδιά μεταφέρουν στην τάξη κάτι που συμβαίνει έξω από αυτή. Σκοπός είναι να δημιουργηθεί ουσιαστικά ένα πλαίσιο ελεύθερου λόγου,  μέσα στο οποίο θα μπορεί το καθένα να λέει αυτό που το απασχολεί και παράλληλα να γίνει κατανοητό στους υπόλοιπους. Αυτό δημιουργεί ένα κλίμα αλληλοκατανόησης, εμπιστοσύνης, και συνεργασίας στη τάξη. Από την άλλη πλευρά, οι ιδέες που ακούγονται μπορεί να εξελιχθούν σε σχέδια εργασίας: καθένας λοιπόν ρίχνει «στην κυψέλη» ιδέες για περαιτέρω έρευνα ή ερωτήματα προς απάντηση.

3ο Εργαστήριο

Θέμα: «Μία εβδομάδα σε συνεργατικό σχολείο με την παιδαγωγική Φρενέ. Το σχολείο Hélène Boucher de Mons »

Εισηγήτρια: Αμαλία Ρεντίφη

Προσωπική μαρτυρία από την Αμαλία Ρεντίφη που έζησε για μια εβδομάδα (23-28/5/16) την εμπειρία στο γνωστό σχολείο Hélène Boucher de Mons και θα την μοιραστεί μαζί μας: συνεργατικό πνεύμα, ελεύθερη έκφραση, δημοκρατική παιδεία – πολιτειότητα, ομαδική εργασία και εξατομικευμένη εργασία-αυτοδιόρθωση.

 

Περισσότερα για το ελεύθερο, ανοικτό και συνεργατικό σχολείο και για την Παιδαγωγική του Célestin Freinet μπορείτε να διαβάσετε στο www.skasiarxeio.wordpress.com  και στο

http://diktyofreinetgr.wixsite.com/diktyofreinet.